Betekenisvol werk voor de klant en mijzelf

Verzuimmanager Susanne vertelt

Susanne studeerde Human Resource Management aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. Na haar studie ging ze als recruiter bij een werving- en selectiebureau aan de slag. Na het afronden van haar studie en tijdens haar eerste baan nam haar interesse toe op het vlak van duurzame inzetbaarheid en verzuim. Topics, zoals binden en boeien van medewerkers en oorzaken van de uitstroom van medewerkers en het verzuim hielden haar bezig. Het werven van goede medewerkers is belangrijk, maar het behoud van werknemers is wellicht nog belangrijker. Hoe houd je medewerker duurzaam inzetbaar? Wat heeft een medewerker hiervoor nodig? En wat is de werkelijke oorzaak achter een ziekmelding? Toen kwam er een vacature voor verzuimmanager bij Capability op haar pad.
 

Hoe verliep je sollicitatie bij Capability?

“Ik kreeg een tip van een oud-klasgenoot, reageerde op de vacature van junior verzuimmanager en werd uitgenodigd voor een gesprek. Ik voelde meteen een klik en kreeg een warm gevoel bij Capability. Tijdens de sollicitatie ervaarde ik al een open sfeer. De communicatie is transparant, er zijn korte lijnen en er wordt naar je geluisterd. Ik kon meteen starten met een opleidingstraject waarbij ik goed werd begeleid door een opleider. Ik werd niet zomaar in het diepe gegooid en had de vrijheid om mee te kijken bij verschillende collega’s.”

“Ik startte bij Capability met een opleidingstraject. In de eerste week stonden uitleg en meekijken centraal. In de tweede week van mijn opleiding startte ik met de eerste contactmomenten. Door goed mee te luisteren naar gesprekken van je collega’s kun je op een gegeven moment zelf een gesprek voeren. Na 3-4 weken was ik al in staat om informatie te verzamelen voor de bedrijfsarts en gesprekken van collega`s over te nemen.

Na zes weken mocht ik starten met de driewekelijkse evaluatiegesprekken en hadden de contacten meer betrekking op lang verzuim. Ik begon mijn eigen caseload te draaien, dat wil zeggen dat ik als vaste verzuimmanager werd gekoppeld aan werkgevers. In eerste instantie begon ik met 25% van een caseload. Na de 10e week was ik merendeels zelfstandig aan het werk. In die tijd had ik nog maar 3x per week contact met mijn opleider. Had ik behoefte aan extra coaching dan was dit altijd mogelijk. Het opleidingstraject sloot ik af met een examen, bestaande uit tweede delen: een theorie- en een praktijkgedeelte. Dat examen heb ik goed afgerond! Aan het begin van mijn opleiding werkte ik nog veel op kantoor. Toen ik mijn eigen caseload draaide, werkte ik meer vanuit huis. Aan het einde van mijn opleidingstraject had ik tweewekelijks contact met mijn opleider, maar er is altijd een luisterend oor. Van mijn teammanager, mijn opleider, de stafarts, mijn collega’s; ik kan met vragen bij iedereen binnen Capability terecht!”
 

”Er is altijd een luisterend oor. Van mijn teammanager, mijn opleider, de stafarts, mijn collega’s; ik kan met vragen bij iedereen binnen Capability terecht!”

 

Bijdragen aan een betekenisvol leven

Sinds december 2021 is Capability overgenomen door de Prevermogroep, een grote dienstverlener op het gebied van preventie, verzuim en arbeidsmobiliteit. De diverse bedrijfsonderdelen van Prevermo delen dezelfde missie, namelijk bijdragen aan een betekenisvol leven. Dat herkent Susanne ook in haar werk. “Door goed te luisteren naar een medewerker en verder door te vragen achterhaal je meer informatie over het verzuim. Kom ik er niet uit dan krijg ik van mijn opleider of de bedrijfsarts vaak een wedervraag. Ze laten mij dan zelf nadenken over een werksituatie. En daar leer ik van. Ik ben tijdens mijn opleidingstraject uitgedaagd om oplossingsgericht te denken, met weerstanden om te gaan, goed te leren luisteren, samen te vatten en het ontwikkelen van een helikopterview. Zo  krijg je een compleet beeld van het verzuim. Dat is de meerwaarde die je als verzuimmanager bij Capability aan een medewerker kan meegeven. Deze manier van denken pas ik ook toe in mijn privéleven. Het maakt mij gelukkiger. Dit betekent niet alleen een betekenisvol leven voor de medewerker, maar ook voor mijzelf.”

Susanne ziet de overname door Prevermo als een groot voordeel voor Capability. “De processen bij Prevermo zijn goed geregeld. Heb ik een probleem met het verzuimsysteem dan meld ik dit in een systeem. Binnen een korte tijd krijg je een reactie en is er een oplossing gezocht. Zijn er inhoudelijke knelpunten in mijn werk, dan wordt er goed naar geluisterd en actie op genomen. Door de vele diensten bij de verschillende onderdelen van Prevermo kunnen we een totaalpakket inzetten voor duurzame inzetbaarheid van een medewerker. Zo houden we de lijnen kort en dat biedt alleen voordelen. Ik verwijs medewerkers door - voor bijvoorbeeld een tweede spoorbegeleiding - naar een ander onderdeel binnen Prevermo.
 

Hoe zie jij jouw toekomst binnen Capability?

“Ik heb aangegeven dat ik ook geïnteresseerd ben in andere taken naast mijn huidige werk. Daar is goed naar geluisterd en er zijn diverse mogelijkheden aangeboden. Ook dat is een vorm van duurzame inzetbaarheid. Zo draai ik mee met verschillende projecten. Een van de projecten gaat over de kwaliteit binnen onze organisatie. Ik heb de audit uitgevoerd en start binnenkort met het meedraaien in een projectgroep gericht op kwaliteit en de klant. Op termijn zie ik mijzelf wel doorgroeien binnen Capability. Wellicht als arbeidsdeskundige binnen een ander onderdeel van Prevermo of als kwaliteitsdeskundige bij Capability. Er zijn veel doorgroeimogelijkheden en er wordt goed naar je geluisterd. Onze leidinggevenden geven ons de ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Dat geeft perspectief voor de toekomst!”
 

”Onze leidinggevenden geven ons de ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Dat geeft perspectief voor de toekomst!”

 

Ben jij een echte luisteraar?

Dan zijn we op zoek naar jou!

Bekijk de vacatures