Coachen: hét recept voor succesvolle taakdelegatie

Coach Jan vertelt

Zij werkt pas anderhalf jaar als verzuimmanager en is verliefd geworden op het vak, mede dankzij hem. Hij staat op het punt zijn carrière als bedrijfsarts af te sluiten, na een klein decennium bij Capability te hebben gewerkt. Met gepaste trots, want hier is taakdelegatie de afgelopen jaren ontwikkeld tot unieke vorm van samenwerken. ‘Je haalt het beste uit elkaar en zowel werknemer als werkgever hebben er veel baat bij.’ Anouk en Jan lichten toe hoe zij taakdelegatie samen tot een succes maken.

 

Tijd en aandacht

Taakdelegatie houdt simpelweg in dat de bedrijfsarts taken delegeert naar de verzuimmanager. Hoewel in de branche ooit ontstaan uit noodzaak - een tekort aan bedrijfsartsen - blijkt het in de praktijk voor Capability dé manier om de arbodienstverlener te zijn die ze wil zijn; één met tijd en aandacht voor de medewerker.

Anouk: ‘Een medewerker heeft met mij veel intensiever contact dan met de arts mogelijk zou zijn. Ik heb daar de tijd en ruimte voor. Dus ik bouw het dossier op en geef advies. En Jan keurt dat goed,’ zegt ze. ‘Of niet,’ voegt ze lachend toe, ‘maar meestal wel.’ Jan bevestigt dat de factor tijd van groot belang is: ‘We doen mensenwerk, dat wil je met aandacht kunnen doen.’

Kun je dus zeggen dat meer mensen, beter geholpen worden dankzij taakdelegatie? ‘Ja, want ik hoef als bedrijfsarts niet meer alles zelf te doen’, geeft Jan aan. ‘Een team van goede verzuimmanagers om je heen is een luxe. Samen kunnen we meer mensen helpen. Dat geeft me als arts een hoop voldoening.’

 

De arts als coach

De verschuiving van taken heeft voor de bedrijfsarts weer andere gevolgen. ‘Ik kan focussen op de complexe spreekuren en ik ben nog altijd eindverantwoordelijke op alle dossiers. Dat betekent dat alles langs mij gaat en dat we veel sparren met elkaar. Mijn expertise is nog steeds nodig, maar ik zet het op een coachende manier in. Daar krijg ik veel energie van.’

Op de vraag wat coachen is in deze context, zegt Jan: ‘Voor mij is dat vragen stellen, waardoor de ander zelf de weg vindt naar een oplossing. Iets dat uit jezelf komt heeft meer kans van slagen dan wanneer je iemand vertelt hoe het moet. Dat vind ik mooi om te zien, maar het komt ook het resultaat ten goede.’ Anouk: ‘Jan beantwoordt mijn vragen altijd met een wedervraag. Hij zet me aan het denken. Dat is fijn, want daar leer ik van.’

 

‘De kern van het spel is de ander een spiegel voorhouden. Als je dat spel begrijpt, dan past taakdelegatie bij jou.’

 

Spiegel voorhouden

Dat Anouk ervan leert, blijkt wel uit haar eigen manier van werken. ‘Zelf stel ik medewerkers ook open vragen. En ik bouw het gesprek op, zodat iemand zelf tot een conclusie komt,’ vertelt ze. ‘Je moet iemand niet vertellen dat hij teveel ballen aan het hooghouden is. Diegene moet ze zelf tellen en inzien dat het er teveel zijn.’ ‘Juist,’ zegt Jan, ‘de kern van het spel is de ander een spiegel voorhouden. Als je dat spel begrijpt, dan past taakdelegatie bij jou. Dat vind ik een basisvoorwaarde voor zowel de bedrijfsarts als de verzuimmanager.’ 
 

 

Opleidingstraject

Om de kwaliteit van het werk te borgen, biedt Capability haar verzuimmanagers een speciaal opleidingstraject. Hiermee krijgen ze specifieke gesprekstechnieken onder de knie om die spiegel voor te kunnen houden. Ook leren ze de Arbowet- en regelgeving en breiden ze hun medische kennis uit. Zo weten Anouk en haar collega-verzuimmanagers alles over herstelbevorderende interventies en wanneer deze zinvol zijn.

 

‘Ik zit heel dicht op de medewerker en zie hem of haar stappen maken. Daar doe ik het voor.’

 

‘De opleiding is echt gericht op het kunnen dragen van de verantwoordelijkheden die komen kijken bij taakdelegatie,’ geeft ze aan. ‘Daarin schuilt de meerwaarde van onze arbodienstverlening, maar voor mij persoonlijk maakt die verantwoordelijkheid ook het verschil. Ik zit heel dicht op de medewerker en zie hem of haar stappen maken. Daar doe ik het voor.’

 

Coachen is durven

Dus de arts coacht de verzuimmanager, die op zijn beurt de medewerker coacht. Dat is in een notendop het recept voor succesvolle samenwerking onder taakdelegatie. Maar wat is het belangrijkste ingrediënt? Anouk en Jan beamen allebei dat ‘durf’ een onmisbare kwaliteit is, zij het voor de één net even anders dan voor de ander.

Anouk: ‘In mijn werk draait het vooral om interesse tonen en durven. Je moet echt geïnteresseerd zijn in een ander, het lef hebben om door te vragen en om met weerstand om te kunnen gaan.’ Jan vult aan: ‘Voor de bedrijfsarts heeft coachen ook met durf te maken. Maar dan het durven loslaten van je eigen werk en erop vertrouwen dat de verzuimmanager het kan.’

 

Taakdelegatie bij Capability

Loslaten durft hij, want halverwege 2023 gaat Jan met pensioen. Met het volste vertrouwen in het team waar Anouk onderdeel van uitmaakt. Ben jij ook bedrijfsarts en wil je met eigen ogen zien wat taakdelegatie bij Capability inhoudt? Dan ben je van harte welkom voor een kop koffie met Jan of zijn opvolger.

 

Ben jij een echte luisteraar?

Dan zijn we op zoek naar jou!

Bekijk de vacatures