Leren bij Capability: geen dag is hetzelfde

Opleidster Jos Vertelt

Nieuwe collega’s starten bij Capability met een interne opleiding van 26 weken. Een van de opleiders binnen Capability is Jos van der Zalm. Zij legt samen met nieuwe medewerkers de basis voor het uitvoeren van het vak verzuimmanager binnen Capability. Wij zijn erg benieuwd naar het pad wat zij binnen Capability heeft bewandeld. En wat maakt dat ze nu een van onze opleiders is. 

 

Nieuwsgierig naar het vak verzuimbegeleiding

Jos studeerde Arbeid & Organisatie Psychologie aan de Universiteit van Utrecht. Na het zien van een vacature bij Capability ging ze in haar omgeving op onderzoek uit. Ze wist nog niet precies wat een arbodienst inhield, maar was erg nieuwsgierig naar het vak verzuimbegeleiding. Daar zit namelijk een stukje psychologie in: wat zit er achter een verzuimmelding? Jos solliciteerde in 2017 op de functie junior verzuimmanager en werd aangenomen. 

Tijdens haar inwerkperiode kreeg ze onder andere veel informatie over de Wet op de Vervetering Poortwachter (WVP). Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met arbodienst of bedrijfsarts inspannen om de getroffen werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen, om zo langdurig verzuim te beperken. Ook deed Jos tijdens het inwerken veel praktijkervaring op. “Ik vond het leuk om als junior te starten bij kleine klanten, omdat je ze veel kan informeren over bijvoorbeeld de WVP.
 

Werken op locatie  

Na ongeveer 1,5 jaar werd ik verzuimmanager en wilde ik graag grotere klanten bedienen. Ik werkte toen voor een klant met ongeveer 1500 werknemers. De werkwijze bij MKB- en grootzakelijke klanten kan verschillen, dit is afhankelijk van de gemaakte afspraken. Ik zat in die periode twee keer per week op locatie bij de klant. Een leerzame periode. Je spreekt de medewerkers fysiek. Dat heeft zijn voor- en nadelen. De uitdaging hierin is om echt goed te luisteren naar het verhaal achter het verzuim, zonder dat je wordt beïnvloed door het beeld van de medewerker. Aan de andere kant leer je een medewerker beter kennen en bouw je samen een (vertrouwens)band op. Een ander groot verschil is dat de HR-manager van een grote klant contact heeft met de leidinggevende van de medewerker. Bij kleine klanten heb je vaak zelf direct contact met een leidinggevende. Dat waren uitdagingen, waar ik - waar nodig - werd bijgestaan door mijn teammanager of door de commercieel manager.” Jos beschikte inmiddels over behoorlijk wat ervaring en hielp steeds meer starters bij Capability met het inwerken.

 

"De uitdaging is om echt goed te luisteren naar het verhaal achter het verzuim, zonder dat je wordt beïnvloed door het beeld van de medewerker. "
 
 

Veel veranderingen en de overstap naar opleider 

Door corona kon Jos haar spreekuren niet meer op locatie voeren, de gesprekken verliepen online. In 2021 beviel Jos van haar dochtertje en ging ze minder werken. Door corona en het online werken veranderde de sfeer zowel bij de klanten als op het werk. Ook werd Capability overgenomen door Prevermo. Er vonden veel veranderingen plaats. Een periode waarin Jos nadacht over haar functie. 

“Het proces van kennis en ervaring opdoen en het aanleren van specifieke vaardigheden wilde ik graag overdragen aan nieuwe collega’s. Ik wist na ruim vijf jaar veel van het vak en wilde graag opleider binnen Capability worden.” Daar werd binnen de organisatie naar geluisterd. Jos werd in april 2022 opleider en kreeg nieuwe uitdagingen op haar pad. 

Begeleiden en trainen

“Deze functie vraagt je te ontwikkelen op het gebied van opleidingsvaardigheden, plannen, afstemmen en samen met mijn mede-opleiders verantwoordelijk te zijn voor het gehele proces van de nieuwe collega. Dit doen we aan de hand van gezamenlijke modules en learning on the job die de nieuwe collega geleidelijk bekwamer maken, waardoor de collega steeds meer zelfstandig aan de slag kan.

Op dit moment geeft Jos nog geen trainingen en begeleidt ze vooral startende medewerkers op de werkvloer. Deze nieuwe collega’s zitten dan naast haar, om mee te kijken en goed te leren luisteren naar een medewerker. Na een tijdje mogen de nieuwe collega’s de gesprekken ook zelf voeren. Jos luistert dan met hen mee. Als opleider controleert ze de dossiers en de triages (kwalitatieve informatie over de cliënt verzamelen voor de analyses van de bedrijfsarts) van de collega’s in opleiding. Daarnaast maakt ze deel uit van het klachtenteam en checkt ze langlopende dossiers. Jos volgt momenteel een interne opleiding en hoopt te zijner tijd ook de trainingen te geven aan startende medewerkers.


Wat het werk zo leuk maakt

 “Het leuke aan dit werk is dat je voortdurend met verschillende collega’s hebt te maken. Daar moet je dan je informatie op afstemmen. Ook collega’s die al langer werken bij Capability worden bijgeschoold. Dat is weer een ander verhaal. Geen dag is eigenlijk hetzelfde. Waar ik blij van word, is dat je door coaching, reflectie en begeleiding collega’s vooruit kan helpen.”

“In het vak en bij Capability valt er veel te leren, bijvoorbeeld op het gebied van verzuimmanagement en taakdelegatie (de verlengde arm van de bedrijfsarts). We krijgen veel verantwoordelijkheid bij Capability, maar dit dwingt jezelf wel tot nadenken en kritisch te blijven. Je zoekt zelf je leermomenten op.”    

Jos werkt ruim zes jaar voor Capability en nog steeds met veel plezier. “Capability is een hele leuke en gezellige club. Soms ervaar je mooie momenten, soms moeilijke. Dan staat er altijd een collega voor je klaar om een kop koffie te drinken en je werkzorgen weg te nemen. Capability ervaar ik als een hele hechte organisatie: we luisteren naar elkaar en daardoor begrijpen we elkaar goed.”

"We luisteren naar elkaar en daardoor begrijpen we elkaar goed.” 
Jos
Opleider

Ben jij een echte luisteraar?

Dan zijn we op zoek naar jou!

Bekijk de vacatures